Har du kjøpt en Tesla med feil og mangler som du ønsker å reklamere på?

Tesla hevder å være en premiumbil og særlig for de litt dyrere modellene av dette merket, bør en evt. kjøper ha grunn til å forvente en viss kvalitet.

Når det produseres nye bilmodeller vil alle biler som regel ha visse såkalte « barnesykdommer», men i dette tilfellet har vel flere av feilene blitt mer langvarige enn det man skulle kunne forvente.

Det er utrolig irriterende å kjøpe en ny bil og så få en såkalt « mandagsbil» som må inn og ut på verksted hele tiden. Det tar mye tid å skulle transportere både bilen og seg selv til og fra gjentatte verkstedsbesøk.

Etter Forbrukerkjøpsloven § 30, har en bil-selger/forhandler 2 utbedringsforsøk på hver mangel før kjøper kan gjøre gjeldende andre misligholdsbeføyelser som f.eks. heving.

Ofte hevder bilforhandlere at det er ikke samme mangel de skal utbedre, når de er på utbedringsforsøk nr. 3 , men her er rettspraksis ganske streng på hva som er «samme mangel».

 

Typiske feil/mangler som går igjen på Tesla:

  • Dårlig tilpasning mellom karosserideler
  • Dårlig lakk – Dette kan være:

For tynn lakk, eller

At lakken er for myk, eller

Det er flere steder på bilen, som ikke er lakkert i det hele tatt.

  • Skrangling i luftfjæring – «Rattle snake» – problem
  • Ulyd drive unit
  • Feil/uvanlig slitasje på bære-armer
  • Uvanlig stor dekkslitasje pga. feil i hjuloppheng.

* Rust-problemer

* Feil på autopilot – med umotiverte plutselige og farlige nedbremsinger

  • Vanninntrengning-
    *Lekkasje via panoramasoltak
    *Kondens/ vann i baklykter og hovedlys foran
  • Feil på MCU – hovedskjerm,  typisk når bilen begynner å bli 4-5 år og er kjørt rundt 100 000 km og garanti er i ferd med å gå ut.
  • Gul kant rundt skjermer
  • Andre elektroniske feil som f.eks. feil på lading, tregere lading,  at bilen ikke vil ta strøm, for dårlig rekkevidde, ødelagt hovedbatteri osv.
  • På modell X – feil på Falcon/Måkevinge- dører – at disse åpner seg umotivert, vannlekkasjer, skader på døråpning osv.

Krav til kjøpers reklamasjon:

I alle tilfeller er det viktig å reklamere skriftlig straks man oppdager feilen da det er et vilkår etter Fkjl § 27 at man skal reklamere innen «rimelig tid»

Ønsker du å heve kjøpet bør dette spesifiseres i reklamasjonen.

Har du behov for juridisk bistand i en slik sak?

Ofte vil det være fornuftig å la seg bistå av en advokat som har greie på reklamasjoner på kjøp av bil, da vedkommende har erfaringer med denne type reklamasjonsprosesser, og du ofte får «løftet» saken i Tesla sitt system,  til et nivå hvor det sitter personer med beslutningsmyndighet rundt hvordan en slik reklamasjon skal håndteres.

Kostnader:

Normalt så vil en reklamasjon på en slik bil være dekket av bilens forsikring. Du har krav på såkalt rettshjelpsdekning og forsikringsselskapet, vil dekke ca. 80 % av kostnadene med advokatbistand.

Ta kontakt:

Vi i Dinbiladvokat har historisk hatt mange klagesaker mot Tesla og kjenner de typiske problemene med disse bilene.

Vi har en meget god «track record» i å få løst slike saker.

For nærmere opplysninger gå inn på www.Dinbiladvokat.no og sjekk vårt erfaringsarkiv og referanser fra tidligere fornøyde kunder.

Om oss

Advokat Clas Olsen har lang erfaring som advokat og høy kompetanse innen reklamasjonssaker ved kjøp av bil, etter kjøpsloven eller forbrukerkjøpsloven.