Nye reklamasjonssaker løst med gode resultater
Referanser på et lite utvalg av sakene vi har representert i avhendingssaker vedr. kjøp av bil
Vi har stadig flere saker i pågående forhandlinger, under megling hos Forbrukertilsynet, under saksbehandling i FKU, eller i form av pågående prosesser hos domstolene 😊
Helt nye saker:
Kjøp av ny elektrisk bil – Tilbakekjøp av bil etter 2 år og 43 000 kilometer
Vår klient kjøpte en ny elektrisk bil for en kjøpesum på kr. 730 000. Det var mange feil ved bilen allerede ved overlevering i form av riper i lakk og en rekke andre feil blant annet i form av dårlig tilpasning av karosserideler.
Etter 2,5 års eiertid hadde bilen totalt vært ca. 300 dager på verksted.
Til tross for NAF- tester og et utbedringstilbud fra et anerkjent karosseriverksted som dokumenterte en rekke mangler med bilen i form av lakkfeil og annet, hevdet Forhandler at bilen ikke var mangelfull.
Forhandler kjøpte etter litt diskusjoner, bilen tilbake for ca. 84 % av opprinnelig kjøpesum
Kjøp av brukt Mercedes Geländewagen 300 G, 1996 mod. av en tilsynelatende seriøs bilforhandler og ekspert på G-wagon for kr. 277 000. Bilen var kjørt 320 000, men fremstod som velholdt.
Bilen fikk kort tid etter overlevering problemer med motorfusk. Dette ble utbedret først pga. feil med EGR. Etter et par måneder fikk bilen på nytt problemer med motorfusk. Selger prøvde å skylde på brukerfeil hos kjøper.
Bilforhandler hadde holdt tilbake en rekke helt vesentlige opplysninger om tilsvarende problemer tidligere.
Etter å ha krevd kjøper for reparasjon av både dieselpumpe og ny styringsboks, fikk bilen igjen problemer med motorfusk.
Da resignerte bilforhandler og vår klient fikk omsider heve kjøpet og fikk tilbakebetalt opprinnelig kjøpesummen nærmest i sin helhet, redusert for et mindre bruksfradrag.
Kjøp av brukt 2006 Range Rover Sport fra Bilforhandler for kr. 200 000. Bilen var kjørt 211 000 kilometer ved overlevering.
Bilforhandler hadde unnlatt å opplyse om div. forhold med bilen. Bilen hadde for øvrig feil på luftfjæring, fjærer, parkeringssensorer, låser, og trolig en automatkasse som var relativt utslitt. Bilen var således i dårligere stand enn det kjøper kunne regne med, særlig på grunn av det forhold at han hadde betalt en relativt høy kjøpesum som tilsa at bilen burde være bortimot feilfri.
Saken ble løst med at vår klient ble innrømmet et ikke-ubetydelig prisavslag som han var fornøyd med.
Kjøp av ny bobil fra forhandler
Vår klient kjøpte en bobil til ca. kr. 1 mill fra forhandler.
Bobilen hadde etter relativt kort tid en rekke feil, og forhandler drev med diverse «tulle»-utbedringer som ikke skulle koste dem penger. Ingen deler ble skiftet, men lekkasjer ble reparert med doble gummilister og sprekker ble «reparert» med pakningsstoff. Det var div. mangler med bilen og «snarvei»- reparasjoner på takluke, bakluke osv.
Forhandler var veldig vrange og engasjerte advokat og avviste enhver reklamasjon. Når saken lå i kø for behandling i Forbrukerklageutvalget, ombestemte forhandler seg og tok bobilen i innbytte foren god innbyttepris.
Vår klient fikk etter en 2 års utmattende kamp mot forhandler, helt ny bobil mot et mindre mellomlegg og saken fikk et lykkelig utfall for vår klient.
Kjøp av brukt Toyota RAV 4 hos bilforhandler
Vår klient hadde kjøpt en tilsynelatende fin bruktbil hos en bruktbilforhandler for kr. 100 000. Etter kort tid fikk bilen problemer med kjølevannlekkasjer. Ved en nærmere kontroll viste det seg at toppen på bilens motor var ødelagt og at hele motoren måtte skiftes. Antatt utbedringskostnad kr. 85 000.
Bilen var opprinnelig en innbyttebil som var snudd i døren hos merkeforhandler og solgt videre samme dag til bruktbilforhandler. Det var vanskelig å påvise akkurat når bilens topp var ødelagt da denne type dieselmotor ikke hadde de vanlige tegnene på en ødelagt topp. Hadde bilen vært ødelagt allerede ved innbytte?
Etter litt frem og tilbake tok merkeforhandler ansvar og vår klient fikk heve kjøpet og tilbake hele kjøpesummen.
Reklamasjon på motorskade på ny motorsykkel
Vår klient kjøpte en ny motorsykkel fra forhandler. Da han ikke var fornøyd med dreiemomentet på sykkelen monterte han inn en ny kam i sykkelen mens den var under ny-sykkelgaranti. Det ble senere avdekket at sykkelen hadde voldsomt med striper i både stempler og sylindervegg. Når vår klient reklamerte, avviste forhandler reklamasjonen fordi vår klient selv hadde skrudd på sykkelen, mens den var under garanti. Vår klient fikk innhentet en ekstern verkstedsrapport som sa at kam-bytte ikke kunne være årsaken til skadene på stempel og sylinder.
Etter litt frem og tilbake aksepterte forhandler reklamasjonen i form av at vår klient fikk reklamere på sylinder og stempler og fikk dette nytt, men måtte selv dekke kostnaden med å få montert dette sammen. Vår klient var fornøyd med denne løsningen som ellers ville kostet ham betydelig beløp.
Har du en tilsvarende sak ta kontakt på mob. 928 95764 eller e-post: Olsen@guideadvokat.no
Siste kommentarer