ØNSKER DU Å REKLAMERE PÅ EN TESLA DU HAR KJØPT ?

Som kjent er Tesla på klagetoppen hos Forbrukerådet/ Forbrukerklageutvalget.

Dinbiladvokat.no har betydelig erfaring med reklamasjonssaker på dette bilmerket.

HVA ER DE MEST TYPISKE FEILENE ?

  • Mye elektroniske feil på disse bilene.
  • Ofte dårlig/ mangelfull, for tynn/myk lakk
  • Dårlig tilpasning av karosseri-deler,
  • Lekkasje fra panorama-soltak,
  • Feil på luftfjæring,
  • Feil/ulyd på drive-unit,
  • Fukt i lykter
  • Autopilot som ikke fungerer slik den skal,
  • MCU som ikke virker,
  • Gult kant rundt skjermer,
  • Feil på funksjon på Falcon-dører osv.

På grunn av et høyt antall solgte biler, så «sliter» Tesla sitt serviceapparat med å håndtere alle disse reklamasjonene på en skikkelig måte, og får derfor mange misfornøyde kunder.

HVA SKAL DU GJØRE HVIS EN FEIL OPPSTÅR ?

Får du en feil/mangel på en slik bil, så må du reklamere skriftlig vis a vis selger snarest (helst på e-post), så du ikke taper din reklamasjonsrett.

Selger har i utgp. en såkalt utbedringsrett, dvs. at selger skal få anledning til å reparere feilen på eget initiativ i første omgang.  Dettte bør du bare medvirke til at blir gjort dvs. i form av å levere inn bilen for utbedring. Nekter du selger å utbedre, ødelegger du bare saken din.

Det vi ofte ser i disse sakene, er at kundene har vært altfor tålmodig med Tesla- verkstedene som er på at utallig antall utbedrings-forsøk på samme mangel, og gjerne fremdeles ikke greier gjerne ikke å fjerne feilen, men kunden «holder ut» til tross for dette.

På dette punktet er imidlertid Forbrukerkjøpsloven § 30 klar.

Selger har 2 utbedringsforsøk på samme mangel.

HVILKE RETTIGHETER HAR DU HVIS MAN IKKE KLARER Å REPARERE FEILEN ?

Hvis selger ikke klarer å utbedre feilen på disse 2 utbedringsforsøkene, og det er en litt alvorlig feil, vil kjøper normalt ha krav på å få heve kjøpet.

Terskelen for å få heve kjøpet etter fkjl. § 32 er at feilen(e) enkeltvis eller evt. samlet «ikke skal kunne ansees som uvesentlige»

Er det tale om en mindre feil vil ofte et prisavslag kunne være aktuelt.

TA KONTAKT

Dinbiladvokat.no har hatt mange slike reklamasjonssaker på Tesla, og «track-recorden» i disse sakene er svært god. Vi har fått til svært gode løsninger i alle de sakene vi har hatt.  

Man må gjøre et grundig arbeid med å avdekke hva som rent faktisk er av problemer med bilen. Videre så må man kjenne den aktuelle jussen som er relevant i denne forbindelse og kunne presentere dette på en pedagogisk lett tilgjengelig måte om det er ovenfor Forbrukerklageutvalget eller evt. domstolene.

Ta kontakt på www.dinbiladvokat.no sitt kontaktskjema evt. på e-post olsen@guideadbvokat.no eller på telefon 928 95764