Ta ikke forsikringen av en bil hvis du har tenkt å reklamere på overfor selger.

Jeg har i senere tid hatt flere henvendelser på klienter som vil reklamere på et bilkjøp.

Saken har typisk gjerne vært prøvd meklet hos Forbrukertilsynet eller Mekle.no.

Kjøper har ikke kommet noen vei, men dette har ofte tatt mange måneder å få avklart siden reklamasjonskravet opprinnelig ble fremsatt.

Da mekling er frivillig i begge instanser, så er det nok at motparten avviser mekling, slik at meklingen må avsluttes og så er man tilbake til utgangspunktet.

For å spare kostnader, så velger flere å ta av forsikringen på bilen i den perioden denne meklingsprosessen tar.

Når man da senere vil ha advokatbistand og bruke den rettshjelpsdekning man opprinnelig hadde som en del av forsikringen på bilen, så sier forsikringsselskapet nei til å dekke dette.

Begrunnelsen til forsikringsselskapene er at klienten ikke hadde noen gyldig forsikring som var i kraft når tvisten oppstod dvs. på det tidspunkt klientens motpart bestred det kravet man hadde fremsatt.

Dette har blitt en lei overraskelse for flere klienter. De ønsker veldig å gå etter typisk bilselger som svært ofte tilsynelatende har lurt kjøper «trill rundt», som man kaller det.

De tror at det forhold at bilen var forsikret tidligere gjør at rettshjelpsdekningen fremdeles gjelder, noe den ville gjort om bilen fremdeles var forsikret og de betalte premie til forsikringsselskapet.

Vilkårene er her i et normaltilfelle at forsikringsselskapet dekker juridisk bistand innen en total ramme på kr. 100 000, mot at klienten selv dekker en egenandel på kr. 4 000 + 20 % av det overskytende.

Det forhold at man har spart relativt beskjedne beløp i noen måneder på å ikke betale forsikringspremie på bilen, rammer således klientene veldig hardt.

De har ikke økonomi til å forfølge saken selv uten at forsikringsselskapet er «med på laget» og tar deler av kostnadene. Sammen med at det alltid er en prosessrisiko med å forfølge en slik sak,  så må de i mange tilfeller bare gi seg på hele saken og med den dårlige følelsen av å ha blitt «rundlurt», av en tvilsom bilforhandler eller privat selger, uten å kunne gjøre noe som helst med det.

De blir ofte således i stedet sittende med en ødelagt bil som de ikke har råd til å reparere og bare må selge som delebil for å få noen penger tilbake for bilkjøpet. Så rådet er helt entydig og klart.

Ta ikke forsikringen av bilen hvis du vil reklamere på bilen !

Har du kjøpt en bil og føler deg lurt, ta kontakt med advokat Clas Olsen på e-post : Clas@advokatclasolsen.no eller mobil 928 95764