RETTSSAK VEDR. FUKTSKADET BOBIL – VÅR KLIENT FIKK MEDHOLD I HEVING AV KJØPET

Vår klient kjøpte en ny bobil hos en av Norges største bobilleverandører for kr. 1 041 500. Ca. 1 år etter overtagelsen fikk de problemer med at det lakk vann inn i bobilen. Det lakk vann inn i bobilens lasterom.

De reklamerte overfor selger som tok bilen inn får å prøve å utbedre vannlekkasjen. Det ble pakket om lasteluker og gjort noe øvrig arbeid. Det ble gjort 2 ytterligere utbedringsforsøk, hvor øvrige lasteluker, og gasskasseluke ble pakket om og lekkasje via dørkarm på høyre side ble forsøkt utbedret. Vannlekkasjene inn i lasterommet bare fortsatte.

Da selgers 2 tillatte utbedringsforsøk allerede var oppbrukt og utbedringsretten var uttømt, krevde vår klient å få heve kjøpet av bobilen. Selger motsatte seg at det var grunnlag for å heve kjøpet, men kom med et tilbud om innbytte, men til en redusert pris.

Når det ble gjort nærmere undersøkelser av bobilen, så viste det seg at bobilen lakk på en rekke steder. Både via lasteluker og dørkarm, men også via alle plastikkhjørnene utvendig montert på bilens lasterom.

Saken ble først forsøkt rettsmeklet, uten at partene kom til noe løsning.

Saken er nå prøvd av Oslo Tingrett og vår klient vant saken fullstendig.

Fra opprinnelig kjøpesum på kr. 1041 500, ble lagt til grunn et bruksfradrag på kr. 111 500 for 25 000 kjørte kilometer over 2,5 år, som det ble gjort fradrag for.

Våre klienter ble tilkjent kr. 930 000 av opprinnelig kjøpesum tilbakeført + pådradde omkostninger på kr. 43 791 til feilsøking og sakkyndig bistand, samt fulle saksomkostninger.